Content

Content - 527 video games , 78 reviews , 15 demo reviews

Sunday, April 25, 2010

Sniper : Ghost Warrior - Gameplay Feature


Game - Sniper : Ghost Warrior
Publisher -City Interactive
Developer - City Interactive
Engine - Chrome 4
Platform - PC, 360, PS3
Release Date - May 2010




Menyusuri persekitaran hutan, karekter menggunkan camouflage uniform agar penampilannya lebih blending dengan persekitaran. Kemungkinan terdapat misi di mana karekter akan ditemani oleh seorang NPC (atau Co-op?) sama ada sniper atau spotter.


HUD memaparkan elemen-elemen asas dalam permainan video FPS seperti health meter, ammo, grenade, mini map, objective point dan jarak kedudukannya serta heat meter.




Dalam sniping mode, beberapa maklumat HUD dipaparkan seperti crosshair, wind meter, heartbeat monitor, heat meter dan mini map.
  • Crosshair dalam scope mode turut memaparkan ukuran jarak sasaran, trajectory, dan actual hit point (titik yang menunjukkan posisi sebenar tembakan tersebut dalam easy difficulties)
  • Wind meter berfungsi menentukan arah tiupan angin.
  • Heartbeat monitor menentukan kestabilan crosshair dengan mengurangkan goyangan anggota badan dan pernafasan. Heart rate yang normal menunjukkan karekter dalam keadaan tenang dan memudahkan bidikan sasaran disebabkan kurang goyangan.
  • Heat meter menunjukkan tahap visibility karekter kepada musuh. Semakin meningkat meter tersebut, musuh semakin menyedari kehadirannya dan akan mula mencari dan meyerang sebaik dikesan
  • Mini map bukan sahaja menunjukkan kedudukan musuh, malah menunjukkan situasi mereka ketika itu sama ada tenang, panik atau alerted



Dalam menghapuskan musuh dengan lebih bergaya dan berkesan, karekter boleh fokus kepada sesuatu karekter berpandukan pantulan cahaya yang dipaparkan pada anggota badannya untuk memudahkan pengecaman dari jarak jauh sama ada sasaran, musuh atau orang biasa. Daripada trailer yang dipaparkan, musuh ditanda dengan warna merah. Sebaik sasaran ditetapkan, abiliti slow-mo membolehkan karekter memperlahankan pergerakan di dalam environment, memudahkan tembakan yang lebih tepat ke arah sasaran tersebut. Tembakan yang menarik dan sempurna akan menghasilkan cutscene menunjukkan peluru daripada tembakan tersebut meluncur dari muncung rifle ke arah sasaran dituruti dengan cutscene impak tembakan tersebut.

Ghost Warrior juga akan menampilkan variasi sniper rifle dengan variasi attachment. Selain daripada variasi scope yang sudah pasti adalah silencer.

Daripada pandangan penulis, Ghost Warrior agak mirip dengan Sniper Elite yang pernah dihasilkan oleh Rebellion pada 2005. Antara elemen yang serupa adalah heartbeat monitor dan cutscene selepada setiap tembakan yang sempurna. Namun begitu, Ghost Warrior dilihat lebih menarik memandangkan selain daripada grafik yang lebih cantik, beberapa elemen tambahan yang tiada dalam Sniper Elite seperti slow-mo. Cuma penulis berharap Ghost Warrior lebih baik atau sebaik yang dipaparkan dalam trailer, kerana City Interactive telah diketahui pernah menghasilkan permainan seumpama ini bertajuk Sniper : Art Of Victory. Namun begitu, ianya agak biasa (boleh tahan) dan tidak begitu mengagumkan

No comments:

Post a Comment