Content

Content - 527 video games , 78 reviews , 15 demo reviews

Sunday, October 4, 2009

Risen Demo

Game - Risen
Publisher - Deep Silver
Developer - Piranha Bytes
Platform - PC, 360
Release date - 02 October 2009

Envy Review for PC

Gameplay - 2.7
  • Paparan third person
  • Setiap objek interaktif termasuk manusia dan tumbuhan akan dipaparkan nama apabila pemain menghampirinya. Pemain boleh memeriksa, mengambil dan menyimpan setiap objek tersebut.
  • Permainan terbahagi kepada dua, iaitu navigasi dan combat. Dalam mod navigasi membolehkan pemain mengambil objek atau tumbuhan (MB1).
  • Mod combat (MB3) diaktifkan apabila berhadapan dengan musuh. Pemain boleh memilih sama ada ingin menggunakan senjata atau tidak apabila berhadapan dengan musuh.
  • Serangan asas dilancarkan menggunakan (MB1). Ia boleh digabungkan dengan (A) atau (D) untuk menghasilkan extra damage ke atas musuh. Blocking dan Parring (MB2) amat berguna untuk menahan setiap serangan musuh.
  • Character Stats (C) memberi statistik dan butiran terperinci mengenai kemahiran tempur, kelengkapan, magic, experience dan inventori (I) pemain.
  • Health pemain dipaparkan pada satu bar melintang . Apabila menerima damage, ia dipulihkan semula menggunakan healing plant atau herb, makanan dan air. Sumber mentah yang diperolehi juga seperti daging binatang boleh dimasak dan dimakan untuk memulihkan health. Begitu juga dengan tidur.

Action - 2
  • Aksi di dalam demo ini memerlukan pemain mencari tempat berlindung untuknya dan Sara dan mendapatkan senjata untuk mempertahankan diri. Demo ini berakhir apabila Jan menunjukkan arah kemnya kepada pemain
  • Beberapa hidupan liar memberi ancaman kepada pemain seperti sea vulture dan serigala selain makluk seperti gnome
  • Aksi combat agak kaku dan ringkas.

Beautiful World and Detail - 2
Landscape 3.5, Karekter 2, Weapon 2, Kostum 2, Objects 1.7, Babes 2, Creatures 1.7


You Live in it - 3
  • Kitaran siang dan malam yang baik dan cuaca yang dinamik.
  • Abiliti tidur dan makan disediakan untuk rehat dan memberi kekuatan
  • Environment yang menarik dan cantik dengan open world yang luas
  • Mayat yang kekal pada kedudukannya
  • Membawa barang terlalu banyak tidak memberi kesan kepada pemain dan ini agak mengurangkan realistik permainan
  • Perkara yang paling mengecewakan dalam Risen adalah watak yang telah dibunuh hidup semula selepas beberapa ketika apabila health bar mereka pulih semula. Ini sekaligus mengurangkan realistik dalam permainan. Jika tidak kerana faktor ini pastinya You Live in it akan memperolehi rating yang tinggi
  • Reaksi muka kaku dan tidak menarik. Begitu juga aksi combat yang sangat ringkas dan kaku

Overall - 2.7

Tidak banyak untuk diperkatakan setakat pengalaman permainan menerusi demo ini. Namun begitu, open world yang luas dan kitaran waktu dan cuaca yang realistik pastinya memberi kredit positif kepada demo ini berbanding aksi combatnya.

1 - Bad 2 - Fair 3 - Good 4 - Great 5 - Perfect

Risen Screenshots


Menu interface

Character Stats

Open crate to find loots

Drinks water helps to regenerate health

Empty house completed with bed, bench, water and fire to cook


In-game Action








World and Environment





Assassin's Creed 2 - Lucy Stillman

Game - Assassin's Creed II
Publisher - Ubisoft
Developer - Ubisoft Montreal
Engine - Anvil
Platform - PC, 360, PS3
Release - Q1 2010 on PC,
17 November 2009
on 360, PS3




with Desmond




Kristen Bell


Rujukan
-gamespot.com

Wanted : Weapon Of Fate


Publisher - Universal Studios
Developer - GRIN
Engine - Diesel
Platform - PC, 360, PS3

Envy Review for PC

Gameplay - 3.5
  • Paparan perspektif third person
  • Wanted menekankan permainan supressing dan flanking.
  • Abiliti bergerak dari secara sliding dan akrobatik membantu Wesley bergerak dari satu cover ke cover yang lain dengan pantas, efektif dan mengurangkan risiko damage. Ia juga amat berguna untuk tuk tujuan flanking. Sebaik berada dalam posisi Cover (Space), arah perlu dipilih (W, A, D). Apabila indicator dipaparkan, (Space) ditekan sekali lagi untuk respon oleh Wesley.
  • Dalam kedudukan covering juga, Wesley boleh melepaskan Blindfire (MB1). Ia berfungsi untuk supressing musuh dan memaksa mereka berlindung di sebalik cover. Apabila musuh berlindung, satu paparan sekeliling skrin berwarna putih akan muncul menunjukkan tahap invisible Wesley, iaitu musuh menyangka Wesley masih berada pada kedudukan terakhirnya melakukan tembakan dan akan terus menembak ke situ. Ini membolehkan Wesley bergerak ke cover lain bagi tujuan flanking dan menembak musuh dari sudut yang lebih terbuka.
  • Abiliti utama yang dimiliki oleh Wesley pastinya Bullet Curving (hold Shift + hold MB1 + release) yang membolehkannya melencongkan arah tembakan melepasi setiap halangan dan cover musuh berlindung. Arah tuju dan sudut lencongan peluru perlu dipastikan terlebih dahulu. Tembakan lencongan yang tepat kepada musuh ditanda dengan warna putih manakala sebaliknya dengan warna merah. Penggunaan abiliti ini melibatkan adrenaline yang diperolehi setiap kali Wesley membunuh musuh. Adrenaline dipaparkan pada bulatan (paparan bahagian bawah peluru) di penjuru kanan skrin. Bulatan yang mengandungi adrenaline akan berwarna merah manakala sebaliknya akan berwarna neutral seperti peluru. Membunuh musuh menggunakan senjata api akan memberikan 1 adrenaline manakala menggunakan serangan melee dalam close cambat akan memberikan 2.
  • Satu lagi gerakan istimewa yang dimiliki oleh Wesley adalah Enhanced Quick Movement (cover + hold Shift + hold W, A, D + Space). Ia mirip kepada pergerakan pantas dari cover ke cover tetapi dalam slow motion mode untuk tempoh tertentu membolehkan Wesley menembak beberapa orang musuh dalam satu pergerakan. Ia juga bergantung kepada adrenaline. Cuma perbezaannya pergerakan ini memerlukan 2 adrenaline.
  • Abiliti Sharpnel Storm pula mirip kepada Bullet Curving, cuma senjata yang digunakan adalah 2 pistol automatik iaitu Fire Eater. Ia menghasilkan damage yang sangat besar kerana letupan yang dihasilkan
  • Melee (E) turut digunakan terutama dalam close combat dan menghadapi serangan musuh berpisau.
  • Wanted turut menampilkan minigame dalam slow motion mode yang memerlukan Wesley menembak peluru daripada tembakan musuh ke arahnya dan membunuh musuhnya sekali. Ia perlu dilakukan tempoh lebih kurang 3 saat sebelum peluru tersebut mengenai Wesley.
  • Apabila menerima damage, percikan darah akan dipaparkan pada skrin. Lebih kritikal damage yang diterima, lebih banyak darah dipaparkan dan akan menukarkan paparan kepada hitam putih. Apabila ini berlaku, Wesley perlu mengelak serangan seterusnya untuk mengelak daripada terbunuh. Agak bernasib baik kerana pemulihan semula Wesley sangat cepat.

Action - 2.7
  • Wanted membolehkan pemain membawa 2 watak mengikut level, iaitu Wesley dan Cross. Perbezaan kedua-dua watak ini adalah Cross telah sedia memiliki abiliti istimewa seperti Bullet Curving tetapi Wesley perlu mempelajarinya terlebih dahulu. Selain itu, Cross juga dari awal lagi telah memakai Killer Suit berbanding Wesley yang hanya berkesempatan menggunakannya di penghujung level
  • Wesley hanya boleh membawa pistol sahaja pada satu-satu masa. Fire Eater boleh ditambah dalam simpanan Wesley sebaik memilikinya dan boleh ditukar pada bila-bila masa (Tab). Sesetengah level turut membolehkan Wesley menggunakan sniper rifle dan turret untuk menghadapi musuh. Turret merupakan senjata yang paling bermasalah. Walaupun menghasilkan damage yang besar, Wesley terdedah kepada musuh ketika menggunakannya seringkali perlu berlindung semula kerana damage daripada musuh.
  • Menghadapi musuh agak mudah dengan abiliti yang dimiliki ini. Tetapi ada juga musuh mampu mengelak tembakan Wesley termasuk Bullet Curving.
  • Bossfight agak memuaskan. Menghadapi setiap boss memerlukan pendekatan berbeza untuk menghadapi mereka.

Beautiful World and Detail - 3
Landscape 3.5, Karekter 3, Weapon 2.5, Kostum 2.7, Objects 3.7, Babes 2


You Live in it - 2.7
  • In-Game grafik yang terperinci.
  • Aksi Bullet Curving yang ternyata mengagumkan dan hebat.
  • Bullet Curving menghasilkan kesan laluan peluru yang menarik
  • Efek darah yang menarik
  • Pergerakan antara cover ke cover yang sangat menarik
  • Setiap aksi dalam slow motion mode memberi cabaran yang baik dan amat memuaskan
  • Menghadapi musuh yang mampu mengelak tembakan juga antara cabaran yang menarik walaupun sukar
  • Environment yang rapuh seperti cover batu atau kayu akan musnah apabila ditembak bertubi-tubi
  • Mayat kekal pada kedudukannya.
  • Efek bunyi agak sederhana
  • Menghadapi serbuan musuh berpisau agak membosankan dengan aksi yang sama sepanjang permainan. Selain itu, pada level yang lebih tinggi, mereka langsung tidak terbunuh apabila ditembak sebaliknya terus menyerbu ke arah Wesley.
  • Amat mengecewakan apabila sesetengah musuh tidak mati selepas banyak tembakan sama ada di kepala atau badan dan ini mengurangkan realistik dan keseronokan dalam permainan.
  • Dalam satu level ketika permainan di atas kapal terbang, Cross tidak disedut keluar apabila pintu kapal terbang tersebut tercabut malah boleh berjalan seperti biasa.
  • Ammo amat penting, tetapi jika terlalu banyak yang dijatuhkan daripada musuh yang terbunuh mengurangkan realistik dan cabaran dalam permainan.
  • World yang terbatas.
  • Voice acting agak sederhana

Overall - 3

Wanted mempunyai ciri gameplay yang cukup menarik dengan teknik-teknik unik seperti Bullet Curving dan Sharpnel Storm serta permainan slow motion yang menarik. Namun begitu, ia gagal menyinar walaupun dengan keistimewaan tersebut. Mungkin juga disebabkan beberapa kelemahan seperti aksi yang sama dan sentiasa berulang, ketahanan damage musuh biasa yang tidak realistik, cutscene yang kabur dan tidak menarik dan permainan linear yang sangat terbatas. Teringin aku lihat apa hasilnya jika Wanted dihasilkan oleh Ubisoft Montreal atau Raven Software. Walau apa pun Teknik Bullet Curving yang menyelamatkan permainan ini wajib dicuba, hanya di dalam Wanted : Weapon Of Fate


1 - Bad 2 - Fair 3 - Good 4 - Great 5 - Perfect

Wanted : Weapon Of Fate Screenshots


Wesley in Killer Suit


Loading interface



Using turret



Eliminate enemies from distance using sniper rifle





Close combat



Quick moving from cover to cover


Bullet Curving Technique












Sharpnel Storm Technique




Enhanced Quick Movement





In-game Action












Environment