Content

Content - 527 video games , 78 reviews , 15 demo reviews

Sunday, April 5, 2009

Medal Of Honor : Allied Assault



Publisher - Electronic Arts
Developer - 2015, Inc.
Engine - Quake III Arena
Platform - PC

Story (from Wikipedia)
In the game the player takes on the role of Lt. Mike Powell of the United States Army Ranger who works for the OSS. Single player missions include assaulting German bases in Algiers and Norway, storming Omaha Beach on D-Day, and rescuing comrades behind enemy lines in occupied France. The game's levels are often compared to Steven Spielberg's 1998 film Saving Private Ryan; many of the levels are direct quotations of the scenery (or even complete sequences as in the Omaha Beach mission) in the film. Other elements in the game are also comparable to the film, like the "Sniper Town" level and the "Guarding of the Bridge" level where the final battle sequence of the movie is very similar in action and visuals to the game.

Lt. Powell is sent through six missions in the North African and European theaters of operations and is expected to complete multiple objectives in every mission. Col. Stanley Hargrove, Powell's mission commander, sends briefings and important information pertaining to the mission every so often. Along the way Powell will frequently be helped by Allied forces, however most of the time he is on his own against the Germans keeping with the motif of the Medal of Honor series of one soldier against many. The six missions are as follows:
  • Lighting the Torch
  • Scuttling the U-529
  • Operation Overlord
  • Behind Enemy Lines
  • Day of the Tiger
  • The Return to Schmerzen
Envy Review for PC
Gameplay - 3.5
Setiap misi yang diikuti, Lt. Powell boleh membawa 5 hingga 6 jenis senjata termasuk grenade. Senjata-senjata tersebut dibekalkan kepada Powell pada awal misi atau level. Powell juga boleh mengambil senjata tentera yang terbunuh dengan hanya melintasnya. Senjata tersebut secara automatik akan berada dalam simpanan Powell. Targeting hanya berpandukan crosshair. Namun begitu, tembakan pada jarak jauh dan sederhana masih tepat dan mampu membunuh musuh walaupun tanpa iron sight. Tiada langsung goyangan senjata dalam targeting untuk memudahkan tembakan tepat dilakukan. Penggunaan Scoped Springfield mahupun Kar98 membolehkan tembakan jarak jauh kepada musuh yang berlindung mahupun sedang berlari dengan mudah dan menarik. Ketiadaan abiliti lean menyukarkan kombat kerana membuatkan Powell terpaksa mendedahkan badan apabila hendak menembak musuh lalu membuka ruang untuk ditembak musuh. Bekalan peluru dan grenade banyak disediakan malah peluru dari senjata rakan dan musuh yang terbunuh juga boleh diambil bergantung kepada jenis padanan senjata dan peluru. Melalui Allied Assault, Powell memiliki abiliti untuk memandu Tiger Tank untuk membawanya ke Brest bagi menghadapi musuh di sana. Pemanduan tank mudah dan ringkas. Tank tidak terjejas dengan senjata biasa tetapi kepada tank lain, PanzerschrekUntuk mengetahui lokasi objektif, tiada sebarang peta disediakan sebaliknya dirujuk kepada arah yang ditunjukkan dalam kompas. Apabila semakin hampir dengan lokasi objektif, 2 bebuli pada kompas tersebut akan mendekati panah kompas tersebut. Pergerakan Powell dalam setiap misi adalah sentiasa berlari. Jika perlu bergerak secara stealthy, Powell juga boleh berjalan perlahan dan senyap untuk mengelak daripada dikesan musuh. Fungsi Quick Save yang disediakan memudahkan game disave dalam setiap level di mana-mana saja.

Sistem health menggunakan satu bar menegak, menggunakan kiraan peratus untuk menunjukkan status health Powell. Bar health yang berkurangan boleh ditingkatkan semula dengan canteen, medi pak atau health bag yang boleh didapati sepanjang misi. Sesetengah misi turut menyediakan corpsman yang boleh bertindak untuk memulihkan kembali status health Powell.

Action - 3.5
Allied Assault menawarkan 6 misi untuk ditempuhi di mana setiap misi mengandungi beberapa level. Setiap objektif bagi setiap level kebanyakkannya direka berbeza-beza dan menarik. Misi-misi tersebut memberi peluang untuk menikmati operasi-operasi semasa dengan terperinci semasa WWII di beberapa lokasi di 2 benua, antaranya adalah Algeria, Norway, Perancis dan juga Jerman. Level di Omaha Beach merupakan level paling menarik yang pernah ditampilkan dalam WWII FPS manakala level Sniper Town pula menawarkan keistimewaan untuk melawan musuh dengan bergantung kepada stealthy dan ketepatan tembakan menggunakan Scoped Springfield. Namun begitu, pada level ini tahap kepekaan musuh amat tinggi menyebabkan pergerakan Powell sentiasa disedari. Behind Enemy Lines pula membolehkan mana-mana objektif diselesaikan terlebih dahulu melalui konsep open world yang dipaparkan. Kebanyakkan level memerlukan Powell untuk bergerak dan melawan musuh secara bersendirian. Ada juga sesetengah level di mana Powell ditemani beberapa lagi tentera Allied. Pelbagai jenis senjata disediakan dalam game ini antaranya M1 Garand, Thompson, BAR, Springfield, Kar98, MP40, STG44 dan MG42. Sesetengah level dalam misi Day Of The Tiger memberikan sokongan infantri berat kepada Powell dengan abiliti untuk memandu King Tiger Tank yang dicuri daripada Jerman. Ia amat sesuai untuk menghadapi Tank Jerman lain atau Flak 88. Bergantung kepada rank, musuh yang mempunyai rank yang tinggi agak sukar untuk dibunuh. Sesetengah level membolehkan Powell menggunakan silenced pistol bagi mengelak daripada dikesan musuh. Pistol tersebut menghasilkan kesan damage yang tinggi kepada musuh dan mampu membunuh dengan satu tembakan sahaja. Selain itu, bantuan airstrike turut disediakan untuk memusnahkan infantri berat seperti 88mm gun ataupun tank tetapi hanya terhad dalam level-level tertentu sahaja. Namun begitu, AA arteleri perlu didisfungsikan terlebih dahulu sebelum bantuan airstrike boleh dihubungi. AI musuh agak baik. Mereka pandai menyembunyikan diri dan berlindung apabila ada tembakan, sering menyerbu ke posisi Powell berlindung dan memiliki tembakan yang tepat.

Beautiful World - 3.7
Landscape 4, Karekter 3, Kostum 3.5, Weapons 3.7, Buildings 4, Objects 2.5

You Live in it - 3.7
Efek bunyi sangat menarik dan dihasilkan dengan amat baik. Namun begitu, in-engine cutscene yang melibatkan Powell dengan watak-watak lain agak mengecewakan kerana watak tersebut masih menghadap arah asal Powell ketika berdialog dan terus bercakap walaupun Powell sudah pun bergerak ke tempat lain. Setiap level merangkumi waktu siang dan malam walaupun tidak dihasilkan secara dinamik. Perubahan cuaca juga turut ditampilkan. Pokok-pokok yang ditiup angin kelihatan bergerak-gerak dan kilat turut kelihatan jika peperangan berlangsung dalam cuaca hujan. Keperincian yang dipaparkan pada penghasilan wajah, uniform, senjata, bangunan dan lanskap dibuat dengan sangat menarik terutama pada penghasilan bangunan yang musnah dan lanskap berdasarkan filem Saving Private Ryan. Perincian pada wajah, uniform dan agak sederhana terutama penghasilan wajah yang kebanyakkannya kelihatan sama. Reload senjata dihasilkan dengan realistik. Letupan dan impak tembakan juga dihasilkan dengan menarik dan agak realistik dengan kesan debris yang dihasilkan dengan agak sempurna. Kesan pada objek pula agak kurang terperinci di mana objek yang ditembak bukan sahaja tidak mengena, malah tidak boleh disentuh atau dijatuhkan. Perjalanan di dalam Allied Assault sangat menarik, walaupun majoriti level menawarkan gameplay secara linear tetapi world yang luas membolehkan perjalanan yang ditempuhi berbeza-beza. Efek darah tidak terhasil di dalam game ini disebabkan penetapan rating Teen untuk memastikannya sesuai seperti yang ditentukan.

Overall - 3.5
MOH:Allied Assault menawarkan misi yang panjang dan memerlukan ketabahan dan strategi bagi memastikan setiap objektif diselesaikan dengan sempurna. Setiap objektif dalam misi berbagai-bagai dan berbeza, memberikan kesukaran dan pengalaman berbeza dalam menempuhi setiap level. Walaupun sudah agak lama dihasilkan (2002), Allied Assault masih mengagumkan dari segi grafik, gameplay dan keperincian, membuatkannya wajib dimain oleh peminat-peminat WWII FPS.

Medal Of Honor Allied Assault Screenshots


Destroying Flak Gun


Call for an airstrike


Destroying Tiger Tank


Debris


Explosion


Sniping enemy


Reloading Thompson












Sniping using rifle Kar98



Landscape

















Omaha Beach
























No comments:

Post a Comment